3D-tulostettu robotti TV-tuotantoon

Ruotsalainen näyttelijä ja kuvittaja Mikael Riesebeck löysi ainetta lisäävän valmistuksen edut ja käytti 3D-tulostettuja osia robottidronessa. Robotti on osa keväällä Ruotsin tv:ssä esitettävän lastentuotannon tehosteita.

Case - MIRART Production.jpg

Näyttelijä ja kuvittaja Mikael Riesebeck perusti MIRART Productionin vuonna 2001. Tunnemme Mikaelin muun muassa Vallarnas Friluftsteaterin lavalta, jossa hän soitti useiden kausien ajan talonpoikakoomikkojen Stefanin ja Kristerin kanssa.

Kiinnostus kuvitukseen ja maalaamiseen oli olemassa jo lapsena, kun piirustuslehtiöt olivat täynnä tonttuja, peikkoja ja tieteishahmoja. Aikuisena kiinnostus näyttelemistä kohtaan otti vallan ja taiteellisuudesta tuli enemmän harrastus.

Mikael Riesebeck.pngMikaelin ensimmäinen luova työpaikka, jossa hän pääsi ympäristöeditointiin, oli lastenohjelmassa Jonson och Pipen, jonka tuotanto aloitettiin vuonna 2005. Siellä hän näytteli Pipeniä ja vastasi myös erikoistehosteista.

Muutkin tuotantoyhtiöt alkoivat olla yhteydessä ja Mikael sai useita mahdollisuuksia tehdä ympäristömuokkauksia sekä tv-sarjoihin että joulukalentereihin. Vuonna 2020 Mikael loi huumorisarjan Kurt och Lang yhdessä Artin ja Bobin kanssa. Pian viimeisen äänityksen jälkeen, tammikuussa 2021, Artilta ja Bobilta tuli pyyntö luoda kaikki tehosteet lastentuotantoon.

-    Kyse oli oikeastaan kokonaisen tulevaisuuden kaupungin luomisesta lasereista aitoihin, Mikael sanoo. Sain inspiraation Simon Stålhagenista, jonka teoksissa 80-luku kohtaa tulevaisuuden.

Tulevaisuuden kaupunki lentävän robotin kanssa

Robot till 3D-print TV-produktion webb.jpgMikaelille annettiin ohjeet kuinka kaupunkia pitäisi rakentaa ja sarjan tietyissä kohtauksissa esiintyisi robotti. Mikael ryhtyi luomaan useita erilaisia lyijykynäluonnoksia, joita hän näytti Art och Bobin ohjaajalle. Tietystä hahmosta ohjaaja halusi väriluonnoksen. Kun tuotannossa nähtiin robotin väriskaala, joka on otettu sarjan useista paikoista, he tekivät päätöksen.

Mikael ja tiimi kävivät läpi tietyt kohtaukset, joissa robotti olisi näkyvissä. He suunnittelivat kamerakulmat, kuvakäsikirjoituksen ja miten kohdetta käsitellään kamerassa.

-    Kyse on monista yksityiskohdista, kuten lähikuvista, miten robotti lentää ja niin edelleen, Mikael kertoo. Hetken kuluttua tajusin, että se olisi melko hiljaista ja staattista kuvaamista robotista. Sitten tuli ajatus, että se voisi olla fyysinen esine, joka voitaisiin kuvata todellisessa valossa.

Vaikeat geometriat perinteisille valmistusmenetelmille

Yleensä kun Mikael rakensi fyysisiä esineitä tuotantoihin, ne olivat kulmikkaampia malleja, jotta niitä voitiin tehdä pahvista. Mutta tällä hahmolla oli vaikeampi geometria ja pyöreät muodot.

-    Yhtäkkiä vähän panikoin, miten voin rakentaa kaikki pyöreät muodot, Mikael kertoo. Tämä oli yhtäkkiä mahdoton luomus toteuttaa fyysisenä esineenä. Mutta sitten eräänä päivänä, kun aloin katsomaan dokumenttia The Mandalorian ja avasin silmäni 3D-tulostusta varten, näin ratkaisun.

Case - 3D print tv produktion 3d effekter.jpg

3D-tulostus oli pelastus

Mikael ei ollut koskaan aiemmin ajatellut, että 3D-tulostus voisi olla työkalu hänen luomuksiinsa.

-    Minulla ei ollut periaatteessa aavistustakaan 3D-tulostuksesta ja sen mahdollisuuksista, Mikael sanoo. Joten otin yhteyttä Protechiin, joka tarjoutui auttamaan minua. Aloin rakentaa ja mallintaa geometriaa luonnosteni mukaan Lightwave 3D-ohjelmassa. Kesti noin neljä päivää saada robotin 3D malli valmiiksi, jotta pystyin lähettämään sen tuotantoon Protechiin. Työprosessi oli parempi ja hauskempi kuin odotin, koska sain kokonaisia osia.

Case - 3D print tv produktion.jpg

Yksityiskohtainen jälkikäsittely

Osien viimeistely tehtiin ruiskupakkeloimalla ja hiomalla ne kahteen otteeseen ennen kuin oli aika käyttää kitbash tekniikkaa. Sitä hyödynnetään esimerkiksi vanhoissa avaruuselokuvissa, kuten Star Wars. Siinä käytetään osia rakennussarjoista, joiden avulla lisätään yksityiskohtia ja kokoa. Tätä nimenomaista robottia varten Mikael sai käsiinsä venäläisen sotilasajoneuvon rakennussarjan ja esimerkiksi robotin iso silmä on tehty puolikkaasta pingispallosta.

-    Olisin mallintanut robotin eri tavalla, jos olisin tiennyt, mitä 3D-tulostuksella voi tehdä ja kuinka korkeaa resoluutiota on saavutettavissa, Mikael sanoo. Se on niin uskomattoman siistiä, että voit saada mitä tahansa niin korkealla resoluutiolla. Saat inspiraatiota ja innostusta ottamaan askeleen pidemmälle. On ollut niin hauskaa lähteä ideasta ja seurata matkaa robotin toteuttamiseen 3D-tulostuksen avulla.

Case - MIRART Production - Mikael Riesebeck.jpg

Toinen etu fyysisissä kappaleissa

Kuten hyvin tiedetään, TV-budjetit voivat olla niukat. Jos Mikael ei olisi voinut tulostaa robottia 3D-tulostimella, hänen olisi täytynyt harkita uudelleen ja todennäköisesti siirtää työ 3D-graafikolle, mikä olisi kuluttanut hänen lompakkoaan.

Mikael Riesebeck 3D-printad drönare robot.jpg-    Robotista olisi todennäköisesti tullut 3D-animoitu efekti ja taloudelliset edellytykset olisi pitäneet olla toisenlaiset, Mikael sanoo. Ilman 3D-tulostustekniikkaa en olisi koskaan pystynyt luomaan fyysistä esinettä. Fyysisissä esineissä on jotain erityistä, niitä voi koskettaa ja siinä on jotain arvokkaampaa.

Art och Bobin tuottajalla itsellään ei ollut suuria toiveita alhaisen budjetin vuoksi. He ajattelivat ostaa dronen ja liittää siihen sen jälkeen vaikka erilaisia sovelluksia, jotta se näyttäisi lentävältä robotilta.

Jos Mikael saa uuden projektin, hän tulee ehdottomasti käyttämään 3D-tulostusta uudelleen.

Suuret osat on valmistettu ABS materiaalista Fortus 450 3D-tulostimella ja robotin kasvot Stratasys J55:llä. Kaiken kaikkiaan ideasta valmistumiseen meni noin 14 työpäivää.

Ota yhteyttä Protechiin, jos haluat lisätietoa 3D-tulostuksesta.

protech-stratasys-platinum-partner.png


Haluatko tietää enemmän?

Ota yhteyttä Protechiin saadaksesi lisätietoja siitä, miten ainetta lisäävää valmistusta voidaan käyttää yrityksessäsi. Autamme sinua löytämään oikeat ratkaisut, jotka voivat sekä virtaviivaistaa kehitysprosesseja että vähentää tuotantokustannuksia.

Jari Laine
jari.laine@protech.fi
Puhelin: +358 50 555 6688
Varaa Teams- tai puhelinkokous kanssani tästä.


Yhteydenottolomake

*Pakollinen tieto