3D-tulostettu akkukotelo ASA muovista

23 maalis, 2018

Jönköpingin yliopiston Solar Team ajoi World Solar 2017 kilpailussa Australian läpi aurinkokennokäyttöisellä sähköautolla, Solveigilla. Yhdessä Protechin kanssa joukkue onnistui saavuttamaan yhden parhaista akuista kilpailussa.

Seitsemän päivän ja yli 3000 kilometrin jälkeen, tiimin ajettua pohjoisen Darwinista etelän Adelaideen, Jönköpingin yliopiston (JU) tiimi tuli maaliin sijalla 8 / 28. Se oli kolmas kerta, kun JU osallistui kilpailuun itse rakentamallaan aurinkokennoautolla.

JU Solar Team Protech Australien 2017.jpgJU Solar Team koostuu 25:stä opiskelijasta, joilla on erilaiset taustat, koulutus ja kokemus sekä kahdesta vastuullisesta opettajasta. Yhteisten tavoitteiden ja yksilöllisten vastuualueiden siivittämänä Tiimi rakensi optimaalisen aurinkokennoauton.

Robin Birberg, konetekniikan insinööri JU Solar Tiimistä

3D-tulostettu akkukotelo, jossa on 416 akkua

Joukkueen suuri kiinnostus 3D-tulostukseen johti ajatukseen, että he rakentaisivat akkukotelon itse. Heillä oli 416 akkukennoa, joille pitäisi saada paikka. Opiskelijat itse suunnittelivat akkukotelon CAD-ohjelmalla ja tulostivat prototyypin koulun Stratasys 3D-tulostimella.

Robin Birberg, konetekniikan insinööri JU Solar Tiimistä

UV-säteilyä kestävä materiaali Australian ilmastoa varten

JU Solar Team otti yhteyttä Protechiin, joka auttoi rakenteen optimoimisessa. Akkukotelo tulostettiin lopulta Protechilla Fortus 450mc -tulostimella. Materiaalina käytettiin ASA muovia, mikä on vahvaa ja se kestää UV-säteilyä Australian aurinkoisessa ilmastossa. Ainoastaan kahdella iteroinnilla akkukotelo oli lähes valmis.

Robin Birberg, konetekniikan insinööri JU Solar Tiimistä

Lopputulos saavutettiin huomattavasti helpommin

Akkukotelo, jota JU Solar Team käytti aikaisempina vuosina, painoi 13 kg. Vuonna 2017 käytetty akkukotelo, mikä oli 3D-tulostettu, oli huomattavasti helppokäyttöisempi ja painoi vain 5 kg. Se toi suuren edun tiimille. Akku oli entistä kompaktimpi ja helpompi asentaa autoon.

Robin Birberg, konetekniikan insinööri JU Solar Tiimistä

Yksi parhaista akuista tämän vuoden kilpailussa

Akkukennot toimitettiin etukäteen Australiaan, koska niitä ei voida kuljettaa lentokoneilla turvallisuusriskin vuoksi. Tiimi pääsi kuitenkin testaamaan 3D-tulostettua akkukoteloa autoon toisilla akkukennoilla Jönköpingissä. Tiimi pystyi testaamaan akkukoteloa oikeilla akuilla vasta, kun tiimi oli ensimmäisen kerran Australiassa. Kun he olivat saaneet akun koottua, kaikki toimi täydellisesti.

Robin Birberg, konetekniikan insinööri JU Solar Tiimistä

JU Solar Team kymmenen parhaan joukossa

Haluatko lisätietoa?

Ota yhteyttä myyjäämme saadaksesi lisätietoja. Tarjoamme maksutonta neuvontaa ja opastusta kaikille, jotka harkitsevat investointia ammattitason 3D-tulostimeen.

Lue lisää

Katso kaikki uutiset