Ruotsalainen näyttelijä ja kuvittaja Mikael Riesebeck löysi ainetta lisäävän valmistuksen edut ja käytti 3D-tulostettuja osia robottidronessa. Robotti on osa keväällä Ruotsin tv:ssä esitettävän lastentuotannon tehosteita.
Näyttelijä ja kuvittaja Mikael Riesebeck perusti MIRART Productionin vuonna 2001. Tunnemme Mikaelin muun muassa Vallarnas Friluftsteaterin lavalta, jossa hän soitti useiden kausien ajan talonpoikakoomikkojen Stefanin ja Kristerin kanssa.
Kiinnostus kuvitukseen ja maalaamiseen oli olemassa jo lapsena, kun piirustuslehtiöt olivat täynnä tonttuja, peikkoja ja tieteishahmoja. Aikuisena kiinnostus näyttelemistä kohtaan otti vallan ja taiteellisuudesta tuli enemmän harrastus.
Mikaelin ensimmäinen luova työpaikka, jossa hän pääsi ympäristöeditointiin, oli lastenohjelmassa Jonson och Pipen, jonka tuotanto aloitettiin vuonna 2005. Siellä hän näytteli Pipeniä ja vastasi myös erikoistehosteista.

Muutkin tuotantoyhtiöt alkoivat olla yhteydessä ja Mikael sai useita mahdollisuuksia tehdä ympäristömuokkauksia sekä tv-sarjoihin että joulukalentereihin. Vuonna 2020 Mikael loi huumorisarjan Kurt och Lang yhdessä Artin ja Bobin kanssa. Pian viimeisen äänityksen jälkeen, tammikuussa 2021, Artilta ja Bobilta tuli pyyntö luoda kaikki tehosteet lastentuotantoon.
Kyse oli oikeastaan kokonaisen tulevaisuuden kaupungin luomisesta lasereista aitoihin. Sain inspiraation Simon Stålhagenista, jonka teoksissa 80-luku kohtaa tulevaisuuden.
— Mikael Riesebeck, Näyttelijä ja kuvittaja.
Tulevaisuuden kaupunki lentävän robotin kanssa
Mikaelille annettiin ohjeet kuinka kaupunkia pitäisi rakentaa ja sarjan tietyissä kohtauksissa esiintyisi robotti. Mikael ryhtyi luomaan useita erilaisia lyijykynäluonnoksia, joita hän näytti Art och Bobin ohjaajalle. Tietystä hahmosta ohjaaja halusi väriluonnoksen. Kun tuotannossa nähtiin robotin väriskaala, joka on otettu sarjan useista paikoista, he tekivät päätöksen.

Mikael ja tiimi kävivät läpi tietyt kohtaukset, joissa robotti olisi näkyvissä. He suunnittelivat kamerakulmat, kuvakäsikirjoituksen ja miten kohdetta käsitellään kamerassa.
Kyse on monista yksityiskohdista, kuten lähikuvista, miten robotti lentää ja niin edelleen. Hetken kuluttua tajusin, että se olisi melko hiljaista ja staattista kuvaamista robotista. Sitten tuli ajatus, että se voisi olla fyysinen esine, joka voitaisiin kuvata todellisessa valossa.
— Mikael Riesebeck, Näyttelijä ja kuvittaja.
Vaikeat geometriat perinteisille valmistusmenetelmille
Yleensä kun Mikael rakensi fyysisiä esineitä tuotantoihin, ne olivat kulmikkaampia malleja, jotta niitä voitiin tehdä pahvista. Mutta tällä hahmolla oli vaikeampi geometria ja pyöreät muodot.
Yhtäkkiä vähän panikoin, miten voin rakentaa kaikki pyöreät muodot. Tämä oli yhtäkkiä mahdoton luomus toteuttaa fyysisenä esineenä. Mutta sitten eräänä päivänä, kun aloin katsomaan dokumenttia The Mandalorian ja avasin silmäni 3D-tulostusta varten, näin ratkaisun.
— Mikael Riesebeck, Näyttelijä ja kuvittaja.



3D-tulostus oli pelastus
Mikael ei ollut koskaan aiemmin ajatellut, että 3D-tulostus voisi olla työkalu hänen luomuksiinsa.
Minulla ei ollut periaatteessa aavistustakaan 3D-tulostuksesta ja sen mahdollisuuksista. Joten otin yhteyttä Protechiin, joka tarjoutui auttamaan minua. Aloin rakentaa ja mallintaa geometriaa luonnosteni mukaan Lightwave 3D-ohjelmassa. Kesti noin neljä päivää saada robotin 3D malli valmiiksi, jotta pystyin lähettämään sen tuotantoon Protechiin. Työprosessi oli parempi ja hauskempi kuin odotin, koska sain kokonaisia osia.
— Mikael Riesebeck, Näyttelijä ja kuvittaja.



Perusteellinen viimeistelytyö
Osien viimeistelytyö koostui siitä, että ne ensin tasoitettin, hiottiin, sitten tasoitettin uudelleen ja hiottiin vielä kerran, ennen kuin oli aika siirtyä kitbashaamiseen.
Kitbashing on vanha tekniikka, jota on käytetty esimerkiksi vanhoissa avaruuselokuvissa kuten Star Warsissa — siinä otetaan osia eri rakennussarjoista ja käytetään niitä lisäämään yksityiskohtia ja mittakaavaa. Tätä robottia varten Mikael sai käsiinsä rakennussarjan venäläisestä sotilasajoneuvosta, ja robotin suuri silmä on tehty puolikkaasta pingispallosta.
Olisin mallintanut robotin eri tavalla, jos olisin tiennyt, mitä kaikkea 3D-tulostuksella voi tehdä ja kuinka korkeaa tarkkuutta sillä voi saavuttaa. On aivan uskomattoman siistiä, että melkein mitä tahansa voi tulostaa näin korkealla resoluutiolla. Se inspiroi ja saa haluamaan viedä tekemisen vielä pidemmälle. On ollut todella hauskaa lähteä liikkeelle ideasta ja sitten seurata matkaa robotin toteuttamiseen 3D-tulostuksen avulla.
— Mikael Riesebeck, näyttelijä ja kuvittaja.

Toisenlainen arvo fyysisissä esineissä
Kuten tiedetään, TV-tuotantojen budjetit voivat olla tiukkoja. Jos Mikael ei olisi pystynyt tulostamaan robottia 3D-tulostimella, hänen olisi pitänyt miettiä ratkaisu uudelleen ja todennäköisesti antaa työ eteenpäin 3D-graafikolle – mikä olisi ollut kallista.
Robotista olisi luultavasti tullut 3D-animoitu tehoste, ja taloudelliset edellytykset olisivat olleet aivan toisenlaiset.
Ilman 3D-tulostustekniikkaa en olisi koskaan voinut luoda fyysistä esinettä. Ja onhan fyysisissä esineissä jotain erityistä – niitä voi koskettaa, ja se tuo niihin aivan oman lisäarvonsa.— Mikael Riesebeck, näyttelijä ja kuvittaja.
Tuottajalla itsellään Art ja Bob -yhtiössä ei ollut suuria odotuksia ottaen huomioon pienen budjetin. He luulivat, että joku vain ostaisi dronen ja kiinnittäisi siihen erilaisia lisäosia, jotta se näyttäisi lentävältä robotilta.
Jos Mikael saa uuden projektin, hän aikoo ehdottomasti käyttää 3D-tulostusta uudelleen.
Suurimmat osat on valmistettu ABS-materiaalista Fortus 450 -tulostimella, ja robotin kasvot on tehty Stratasys J55 -tulostimella. Kaiken kaikkiaan ideasta valmiiseen rakenteeseen kului noin 14 työpäivää.


Stratasys FDM®
Stratasys PolyJet™
Stratasys SAF™
Stratasys SLA®
Stratasys P3™ / DLP
UltiMaker FFF
Uutiset & Artikkelit
Asiakaskertomukset
Messut & tapahtumat
White Paper Dokumentit
3D-tulostus Opas